Geschillen
Definitie
De indicator Geschillen toont het aantal klachten, bezwaarschriften, beroepsprocedures en geschillen waarmee uw swv in een schooljaar te maken kreeg.
Toelichting
- Bij een klacht gaat het om een formele klacht over het swv die is ingediend door ouder(s), school(bestuur) of een medewerker van het swv. Een ‘formele klacht’ is een klacht die ingediend is bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) of een vergelijkbaar orgaan.
- Bij een bezwaarschrift gaat het om een formeel bezwaarschrift tegen een besluit over de toelaatbaarheid van een leerling. Dit bezwaarschrift is ingediend bij de bezwaaradviescommissie van het swv.
- Een beroepsprocedure is een formeel beroep dat is ingesteld bij de rechtbank. Dit is na afwijzing van een bezwaar of geschil tegen een besluit over de toelaatbaarheid van een leerling.
- Bij geschillen gaat het om geschillen die formeel aanhangig gemaakt zijn; er is een procedure bij de rechter gestart. (Let op: het gaat niet om beroepsprocedures. Een beroepsprocedure kan volgen op een geschil.)
Berekening
Het aantal opgegeven klachten en geschillen wordt afgezet tegen de grootte van uw swv. Het aantal klachten en geschillen wordt weergegeven in aantal per 1000 (duizend) leerlingen.
Vergelijkingsgroep
Alle andere samenwerkingsverbanden die ook de indicator hebben ingevuld.
Databron
Decentraal: de gegevens worden ingevuld door samenwerkingsverbanden zelf.