Interne doorstroom
Definitie
Dit rapport toont de inspectie-indicatoren Onderbouwsnelheid en Bovenbouwsucces van de scholen binnen uw bestuur.
Inhoud
Dit rapport bevat de volgende hoofdstukken:
- Onderbouwsnelheid
- Dit hoofdstuk toont de inspectie-indicator Onderbouwsnelheid.
- U ziet het driejaarsgemiddelde voor de school en de inspectienorm voor de school.
- U ziet de jaren waar het driejaarsgemiddelde op gebaseerd is.
- Bovenbouwsucces
- Dit hoofdstuk toont de inspectie-indicator Onderbouwsnelheid.
- U ziet het driejaarsgemiddelde voor de school en de inspectienorm voor de school.
- U ziet de jaren waar het driejaarsgemiddelde op gebaseerd is.
Berekening
De inspectie-indicator wordt berekend op basis van de resultaten van de drie meest recente schooljaren.
Inspectie-indicator Onderbouwsnelheid
Van iedere leerling wordt per schooljaar bepaald of de leerling over gaat of blijft zitten in leerjaar 1 en 2. Het leerjaar waarin de leerling in het betreffende schooljaar onderwijs heeft gevolgd, wordt vergeleken met het leerjaar in het daarop volgende schooljaar. Voor deze indicator wordt vervolgens één percentage over de beide leerjaren bepaald.
De inspectienorm wordt gecorrigeerd op het aantal leerlingen woonachtig in een apcg-gebied en het aantal lwoo-leeringen.
Inspectie-indicator Bovenbouwsucces
Per leerling wordt bepaald of hij of zij het betreffende leerjaar in de bovenbouw (vanaf leerjaar 3) wel of niet succesvol afrondt. De inspectie-indicator drukt het percentage leerlingen in de bovenbouw uit dat het schooljaar succesvol afrondt.
De inspectienorm wordt gecorrigeerd op het aantal leerlingen woonachtig in een apcg-gebied, het aantal lwoo-leeringen, en leerlingen die tussentijds instromen.
Succesvol:
- Slagen voor het examen
- Overgaan naar een volgend leerjaar van dezelfde onderwijssoort
- In hetzelfde leerjaar overgaan naar een hoger onderwijssoort
- Overgaan naar een volgend leerjaar van een hogere onderwijssoort
Niet succesvol:
- Zakken voor het examen
- Afstromen naar een lager onderwijssoort
- De school voortijdig verlaten
- Blijven zitten in dezelfde onderwijssoort
Meer informatie over de berekeningen met betrekking op het Onderwijsresultatenmodel vindt u in Technische toelichting van het Onderwijsresultatenmodel op de website van de inspectie.
Uitzondering
- De indicatoren kunnen alleen berekend worden wanneer er minstens twee jaren met minimaal 20 leerlingen bekend zijn.
- De Inspectie van het Onderwijs berekent de onderbouwsnelheid en het bovenbouwsucces per inspectielocatie. Vensters berekent deze gegevens per Vensters-school.
- De inspectie hanteert voor het berekenen van de onderbouwsnelheid en bovenbouwsucces het doorstroombestand dat zij geleverd krijgen van DUO. Kleine verschillen tussen de uitkomsten van de Inspectie en de uitkomsten van Vensters kunnen voorkomen, door een verschillend bronbestand.
- Algemene uitzonderingen zijn:
- Leerlingen die ingeschreven staan op het vso, pro, ES en IB worden buiten beschouwing gelaten.
- Leerlingen die korter dan twee jaar in Nederland zijn, worden buiten beschouwing gelaten.
- Leerlingen die uitstromen naar het (v)so worden buiten beschouwing gelaten.
- Uitzonderingen specifiek voor onderbouwsnelheid:
- Leerlingen die uit het bekostigd onderwijs stromen tellen niet mee (bijv. door emigratie).
- Uitzonderingen specifiek voor bovenbouwsucces:
- Leerlingen die in brugjaar 3 zijn ingeschreven, worden meegerekend bij havo 3.
- Leerlingen die doorstromen naar het praktijkonderwijs of het speciaal onderwijs worden buiten beschouwing gelaten.
- Leerlingen die emigreren worden als niet-succesvol beschouwd.
- Leerlingen die zijn ingeschreven op het ES of IB worden buiten beschouwing gelaten.
- Leerlingen die doorstromen vanuit een niet-examenjaar naar het ES of IB naar een hoger leerjaar wordt succesvol beschouwd, anders worden deze leerlingen als niet-succesvol beschouwd.
- Leerlingen die vakmanschapsroute of technologieroute (beide vmbo) volgen, worden buiten beschouwing gelaten.
- Leerlingen die examen doen als extraneus worden buiten beschouwing gelaten.
- Leerlingen die vanuit vmbo-t, vmbo-k of havo zonder examenuitslag uitstromen naar ho kan Vensters niet identificeren en zullen als leerlingen die uit het vo stromen tellen (niet succesvol).
- Leerlingen die vanuit VM2 leerjaar 4,5 of 6 of vanuit vmbo assistentenopleiding (ao) leerjaar 4 uitstromen naar mbo zijn succesvol. Deze groep kan Vensters niet identificeren en zullen bij ons als leerlingen die uit het VO stromen tellen (niet succesvol).
- Leerlingen die uitstromen naar het vo vavo volgen dezelfde rekenregels (succesvol/niet succesvol) als het regulier vo.
- Leerlingen die zonder examenuitslag naar de vavo gaan, zijn niet succesvol als ze op hetzelfde onderwijssoort blijven. Leerlingen die zonder examenuitslag naar volwasseneducatie (ve) uitstromen, worden buiten beschouwing gelaten. Beide groepen kan Vensters niet identificeren en zullen daarom meetellen als leerlingen die uit het vo stromen (niet succesvol).
- Een extraneus telt niet mee in de berekening van het bovenbouwsucces.
Vergelijkingsgroep
- De onderbouwsnelheid en bovenbouwsucces worden afgezet tegen de berekende norm van de inspectie voor deze school.
Databron
De gegevens over instellingen zijn afkomstig van de Basisregistratie Instellingen (BRIN) en de Basisregistratie Onderwijsnummer (BRON). Vervolgens zijn de gegevens door DUO in een 1CijferVO bestand verwerkt. DUO verzamelt en beheert de gegevens. De 1CijferVO-bestanden worden per schooljaar opgemaakt.
Validiteit en betrouwbaarheid
Het 1Cijfer-bestand wordt samengesteld uit de gegevens over instellingen van de Basisregistratie Instellingen (BRIN). De 1CijferVO-bestanden worden per schooljaar opgemaakt. De basisregistratie gegevens zijn aangeleverd en geaccordeerd door de instellingen zelf. DUO verzamelt, beheert en controleert de gegevens op interne consistentie.
Vensters volgt voor de berekening de Technische Toelichting van het Onderwijsresultatenmodel van de inspectie.